Åk 8

 

 HÖSTTERMINEN 2020



V 48-50 06a. 


Du jobbar med ett avsnitt inom Religion som heter Etik och Moral.

Detta arbetsområde är lite abstrakt dvs ”lite svårt att förklara/förstå med en gång”.  

Kämpa på. arbetsområdet kommer garanterat tillbaka på gymnasiet ;-)


Du skall lära dig att;

* Förklara 5 begrepp/ord = Etik, Moral. Pliktetik, Sinnelagsetik och Regeletik. 


* Resonera om moraliska dilemman med hjälp av de etiska modellerna utifrån filmen Hunger Games, utifrån 7 dilemmafall i arbetshäftet samt välja en frågeställning från slutuppgiften.



pastedGraphic.png





 Etik/Moral 06a Uppgifter. 


Finns i Classroom kod n674dov



1. Se två infofilmer.som ligger i Classroom. Se filmerna noga tack, det blir svårt att göra uppgifter annars.

 2. Häfte med frågor

 3. Se filmen hunger games + gör frågorna till den om etik/

    moral

 4. Uppgift a, ligger på katedern

 5. Uppgift b, från Np prov ligger på katedern

 6. Uppgift 3, dödsstraff, ligger på katedern

 7. Uppgift 4 Etiska dilemman.



.......................................................................................................................................










V 45-46    Populärkultur, identitet och livsfrågor. 


All text här under finns i Classroom, kolla där eller på stencil som ligger på katedern.

Classroomkod. 63zwpak


Vad du skall göra/lära dig. 


Göra.

1. Se på en ”bra” film/serie som du gillar. On, to, fr må.

2. Ge exempel på vad populärkultur, identitet och livsfrågor är.

3. Skriva resonerande om filmen/serien där du har med identitet,  

    livsfrågor och populärkultur.


Lära dig.

  • Förklara vad identitet, populärkultur och livsfrågor är.
  • Resonera i flera led
  • Np frågan om identitet



Lgr 11 Förmåga

Reflektera över livsfrågor och sin egen och andras identitet

Centralt innehåll 

Hur olika livsfrågor, till exempel meningen med livet, relationer, kärlek och sexualitet, skildras i populärkulturen. 

Kunskapskrav 

Eleven kan resonera och argumentera kring moraliska frågeställningar och värderingar genom att föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang och använda etiska begrepp och modeller på ett väl fungerande sätt. 


Uppgifter


a.Vad är populärkultur, identitet och vad är livsfrågor?


b. På vad sätt är din film/serie en populärkultur, tar din film upp någon livsfråga?


c. Frågor till filmen/serien


Frågor till filmen – Analysera/Reflektera 

1. Genre?

2. Synvinkel? Ur vems perspektiv berättas berättelsen?

3. Personer: Vilka är personerna? Huvudpersoner? Bipersoner? Vilka egenskaper har personerna (känner, tänker, mår, agerar)?

4. Miljö: Var utspelar sig berättelsen? Vad är typiskt för miljön? Har miljön någon inverkan på berättelsen eller personerna i berättelsen?

5. Handling / Fabel: Sammanfatta berättelsens övergripande handling så kort som möjligt.

6. Motiv / Tema: Ett motiv är en typsituation som återkommer i berättelser. Motiven är tidlösa och kan till exempel vara syskonfejd, en mans kamp mot samhället, oidipuskomplex, frigörelse från föräldrarna etc. 

7. Har filmen ett tema (budskap)? Var hittar du budskapet? Är budskapet dolt eller tydligt?


.......................................................................................................................



REVOLUTIONER


Gör Historia. Revolutioner    


Lära dig.  

Förklara ordet revolution. 

Känna till lite om den Franska revolutionen, den amerikanska och den industriella revolutionen.


 

Del 1. FRANSKA REVOLUTIONEN


Att lära dig


* Vad är en revolution?

* Vad är Franska revolutionen?

* Några orsaker till Franska Revolutionen

* Några konsekvenser av Franska Revolutionen

* Napoleon Bonaparte

* Varför läser du om Franska revolutionen idag 2019, hur påverkar den Ullared?

* Np uppgiften. Vad klagade man på 1789?


Uppgifter.

1. Se de tre filmerna på inläsningstjänst/begreppa som finns på falkenberg.se.  Gör ”quizarna till filmerna” så många ggr att du får alla rätt. Visa upp att du klarat.  (du loggar in på falkenberg.se sen klickar du på inläsningstjänst som finns i menyn på vänstersidan …. Du loggar in med google kontot sen trycker du på begrepp ….sen historia …där finns tre filmer Franska revolutionen orsaker, förlopp, följder)


Filmerna heter. 

* Franska revolutionen orsaker

* Franska revolutionen förlopp

* Franska revolutionen följder




2. Se de fem filmerna som finns på Studi om franska revolutionen och gör quizzen till dem

    Filmerna heter

    * Inget bröd frihet åt folket

    * Bastiljen stormas

    * Nationalförsamlingen och kungens död 

    * Skräcken

    * Napoleon 


3. Vita häftet om Franska revolutionen.


4.. Bildfrågor till bok SOS.


5. Vad klagade man på 1789?




Del 2. Amerikanska revolutionen.


Att lära dig


  • Vad var/innebar den Amerikanska revolutionen. Hur blev Usa Usa.  (orsaker = varför och konsekvenser = påverkan på landet/folket)
  • 13 delstater
  • George Washington
  • 4 Juli 1776 och självständighetsförklaringen.
  • Vem upptäckte Usa?
  • Varför kom/flydde folk till Usa?



Uppgifter


  1. Se filmen på inläsningstjänst/begreppa Amerikanska frihetskriget. Gör quizzen tills du har alla rätt.
     2. Se de 4 filmerna på Studi och gör quizzen till du kan dem

     Filmerna heter
     * Bakgrunden till amerikanska revolutionen
     * The Boston tea party
     * Amerikanska frihetskriget
     * Usa bildas

     2. Gör häftet/bokfrågorna

     3. Tvångsfilm ett Film ett    och film två Film två    

     4. Classroom kod    zf2hwqz


Infohjälp till amerikanska revolutionen


* Quiz om Amerikanska Revolutionen finns här (det är den som är i Classroom dvs upp 4 här ovan)


* En film om orsaker finns här 


* En power point finns här 




Inlämningsuppgift amerikanska revolutionen, klistra in det ni skriver på denna länk, 

https://padlet.com/niklas_bengtsson/1mt7y8qpsp0s



* Exempel på bedömning finns här




DEl 3 Industriella revolutionen


Lära dig

Målet är som innan att känna till vad industriella revolutionen var/är.

Någon orsak till den industriella revolution och någon konsekvens.

(vad betyder industriella revolutionen, hur förändrades jordbruket, vad var spinning Jenny, "vad innebar  uppfinningen ångmaskinen" + frågor ur vita häftet 1= jordbruket på 1700 talet, 4 =hur fattiga drabbades, 6/8 =den nya stadsbefolkningen , 10 = fabrikernas placering ,17 = hur var det att arbeta i fabrik/gruva,19  = hur påverkades människor då.



Uppgifter.

  1. Se filmen på inläsningstjänst/begreppa och gör quizzen. Filmen heter industriella revolutionen
  2. Se hjälpfilmerna här nedan


Film 1 


Film2


Film3


    3. Minikurs papper

    4. Grundkurs häfte

    5. Bok SOS;3 sid 21-31. Gör fråga 1-9 på s 31.





Första världskriget

Lära dig/känna till.
Orsakerna, förloppet och följderna av första världskriget


Eleven ska, för att nå E, kunna som det heter "känna till det viktigaste".

– redogöra för när, var, hur, vem/vilka
– känna till några orsaker, lite om förloppet samt någon konsekvenser av första världskriget. – 
   reflektera kring människors livsvillkor (soldater som civilbefolkning). Begrepp. Allianser,   
   nationalism, skyttegravar, skottet i Sarajevo, den hårda freden


Vad som bedöms är;
- lektionsjobb/diskussion
- inlämnade svar på frågorna du gjort i Clio och i arbetshäftena.
- Inlärningstillfälle

Uppgifter (finns också i Classroom på kod gdetx2z)


1. Se filmen 2 ggr minst. Film ett. Blå Ugglan

2. Blått häfte. Finns på katedern.







:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

VT 2020

Nationaldagsuppgift


Sista uppgifterna

Sedan år 2005 är den 6 juni en helgdag. 
Är det bra att fira en nationaldag? 
Behövs den? 

1. Ta reda på fakta om varför vi firar Sveriges nationaldag den 6 juni – man brukar ange två skäl.
Goggla varför eller kolla in länken här

2.Kolla in 5 minuters filmen på Studi. https://app.studi.se/l/sveriges-nationaldag
Stämmer faktan om varför vi firar sveriges nationaldag på Studi med det du läste i artiklarna på fråga 1? Gör sen QUIZ ett.

3Många svenskar tycker att vi ska fira Sverige och vara stolta över vår nation och vår nationstillhörighet, medan andra är kritiska och tycker att nationalism är något dåligt. Vad tycker du?

Kolla de två länkarna och försök att lista två goda argument för och emot nationaldagen. Är du för eller 
emot/varför?









.........................................................
Plugghjälp först världskriget.

Typ facit


Rep frågor


Kwiss frågor




Första världskriget

Lära dig/känna till.
Orsakerna, förloppet och följderna av första världskriget


Eleven ska, för att nå E, kunna som det heter "känna till det viktigaste".

– redogöra för när, var, hur, vem/vilka
– känna till några orsaker, lite om förloppet samt någon konsekvenser av första världskriget. – reflektera kring människors livsvillkor (soldater som civilbefolkning)



uppgifterna finns i det digitala läromedlet Clio 


Vad som bedöms är;
- lektionsjobb/diskussion
- inlämnade svar på frågorna du gjort i Clio och i arbetshäftena.
- Inlärningstillfälle

.............................


V11

1. Praouppgift finns här för 05a och o5b

https://app.classkick.com/#/login/QV3W8G

INLOGG = QV3W8G 

2. Massmedia och kommunikation för o5a

Classkick. 7IBQFX

3. Testområde för kommande hemarbete vis skolstängning.
     Schoolido heter en digital lärobok. Kolla om du kommer in och kan göra någon uppgift.

Inbjudningslänk till Scohoolido




v 9 
Gör. Geografi. Namngeografi och handel/transporter.

Lära dig. 
A. Namngeografi. Kunna fler betydelsefulla platser på världskartan samt vad är en betydelsefull plats? 

B. Förklara begreppen. 
* Ekologiska fotavtryck
* Globalisering
* Transporter och outsourcing
*  Import/Export
* Globaliserad matkasse i Ullared

C. Som alltid i So är det förmågorna du tränar på = förklara mer =
* Skriva "längre svar" där du har med ....... alltså, eftersom, därför att, jämfört med, det 
beror på att, om ett land gör så här då händer detta, varför, orsaker, konsekvenserna blir då att. 

Två länkar du behöver till uppgift ett 








::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Vill du lämna in via Classroom är koden y06itav   Glöm ej namn.


RELIGION

Mål.
1.Begrepp att lära sig.
Religion, Rit, Myt, Sekulariserat samhälle, livsfrågor, ateist, agnostiker, vilka är världsreligionerna

2.
Basfakta om de fem världsreligionerna (vit stencil).Mer om en av världsreligionerna följ frågorna nedan.

Uppgifter


A. UPPVÄRMNING
Religionsspel. Spela och ta skärmdump på dina resultat och spara för inlämning.
Syftet att du skall kunna liten nu och mycket mer sen……
 

Spel ett (gör bara religionsfrågorna dvs 2 och 3) Spel finns HÄR
Spel två. Gör alla 4. Spel finns HÄR
Spel tre. Gör både Hinduism och Buddhism. Spel finns HÄR




B. Se Två infofilmer

Film, Vad är religion?
Ja vad är religion?

Bara kolla
igenom denna 7 min film tack, finns här. https://klasslaget.se/2019/02/25/de-fem-varldsreligionerna/

 
C. Ta reda på vad begreppen betyder.

De begrepp som finns här ovan under mål/begrepp + gör vit stencil


D. Googla/YouTuba/Studi/Lärobok Berätta om din religion
 

Grundare – vem, var, är, hur?
Gudstjänstlokal – hur ser den ut, vad heter den, vem har gudstjänst mm?
Helig dag – är någon dag extra viktig, helig?
Heliga skrifter – vad läser de, hur, varför mm?
Spridning och utövare – var i världen finns religionen och i vilken omfattning
Gud/gudar – vem är Gud, hurdan är han
Viktiga regler – levnadsregler, vad ska man leva efter, vad måste man göra/får inte göra?
Mål med livet – vad händer när man dör/Vad tror de på?
Symboler – vilka viktiga symboler finns och vad står de för?
Heliga platser – vilka heliga platser finns och vad står de för?
Synen på kvinnor - speciella regler? ”Behandlas kvinnor/män lika”.


Hjälp.

Kort faktatext om de 5 religionerna finns här

Tabell. Jämförelse världsreligionerna finns här

Film. Levnadsregler och ritualer finns här




Infofilmer om religionerna.
KOLLA STUDI

.................................
 HT 2019



Vill du lämna in i classroom gör det här 82mnw81


Utvärderingslänk, allmänt om So;n tryck här



REVOLUTIONER

Gör Historia. Revolutioner    

Lära dig.  Förklara ordet revolution. 
Känna till  om den Amerikanska, Franska och den industriella revolutionen.

 Del ett. Begreppet Revolution och och den amerikanska revolutionen.
  • Vad är en revolution/ge exempel.
  • Varför läser du om de tre revolutionerna, vad spelar de för roll nu i Ullared 2019?
  • Vad var/innebar den Amerikanska revolutionen. Hur blev Usa Usa.  (orsaker = varfö och konsekvenser = påverkan på landet/folket)
  • 4 Juli 1776 och självständighetsförklaringen.
  • Vem upptäckte Usa?
  • Varför kom/flydde folk till Usa?

Bedömning. Inlämningsuppgift, klistra in det ni skriver på denna länk, 

Infohjälp

* Quiz om Amerikanska Revolutionen finns här

* En film om orsaker finns här 

* En power point finns här 

* En 8 min film finns här, extra bra de sista 3 min om följderna av revolutionen

* På Studi finns de 4 filmerna vi sett ihop.

* Texthäftet. 

* Exempel på bedömning finns här


FRANSKA REVOLUTIONEN

Del två. Franska Revolutionen

* Vad är Franska revolutionen?
* Några orsaker till Franska Revolutionen
* Några konsekvenser av Franska Revolutionen
* Napoleon Bonaparte
* Varför läser du om Franska revolutionen idag 2019, hur påverkar den Ullared?
* Np uppgiften. Vad klagade man på 1789?

Uppgift.
* Ta hjälp av stencilen Franska revolutionen om hur du planerar ditt arbete.
* Besvara frågeställningarna ovan i din iPad eller arbetsbok. Som Keynote world eller papper/penna.
* Gör Np uppgiften, finns på separat stencil.

Hjälp, välj de källor du tycker du lär dig bäst på.
- Vit bok interskol
- Googla
- Youtube
- Studi
- Digilär
- SOS 3
- Sliplay
- Häfte
- E/d Häfte







Sista revolutionen är den Industriella revolutionen.

Målet är som innan att känna till vad det är någon orsak och någon konsekvens.

Hjälpfilmer

Film 1 






..........................................................



Uppgifterna finns i Classroom kod  2jdzpsv


LAG OCH RÄTT/BROTT OCH STRAFF

I Unikum finns den så kallade pedagogiska planeringen.

Här är vad du skall lära dig. 

  • Skillnaden mellan lagar, regler och normer
  • Varför sätts man i fängelse/syften med straff samt vilka straff(påföljder) kan det bli.
  • Varför blir man kriminell?
  • Rättsprocessen - från brott till straff 
  • Förklara 10 Valfria begrepp
  • En av diskussionsuppgifterna Fotboja.Ungdomsrabatt
  • Nätkränkningar. Straff och åtgärder vid utsatthet
  • 4 grundlagarna i Sverige. Vad innebär de, varför är de så viktiga?
  • Läsa/tolka tabeller från BRÅ.
  • Hur går en rättegång till och vilka personer är där?

lagar, regler, normer, rättsstat, gripa, anhållen, häktad, åtal,
ordförande,
notarie,
nämndeman,
åklagare,
målsägande,
tilltalad,
försvarsadvokat,
vittne,
ed, mened,
prejudicerande,
tingsrätt,
hovrätt,
högsta domstolen,




UPPGIFTER.  Uppgifterna finns också  i Classrum. Kod  2jdzpsv



1.Begrepp att förklara = Lagar, regler 
   Se filmen. 
   Svara på.
   Vad är skillnaden på lagar och regler/ge exempel? Hur kan vi påverka vilka lagar vi  
   har i sverige? Vad heter den blå boken och hur många lagar finns där?

                                                
2. Lite begrepp = ord att förklara/förstå.
    Se filmen. Googla om du behöver.
    Svara på. 
    Varför har vi lagar? Vad betyder stifta, påföljd, mened, häleri.

3. Fler härliga begrepp = ord att förklara/förstå.
   Se filmen. Googla om du behöver.
   Svara på 
   Vad är urkundsförfalskning? Vittne, straffmyndig, ed, signalement?


4. Se filmen som repeterar lite av det du gjort. Googla om du behöver.
    Svara på.
    Vad är rättsväsende? Vad är normer, kan du ge exempel på detta? Vad är  
    ett brott?



5. Se BARA DE FÖRSTA 8 minutrarna på denna härlig film. 
    Svara på vad är brottsmål, tvistemål, hovrätt, högsta domstolen
    Brottsmål.
    Svara på vad gör dessa personer i en rättegång? Domare, 
    försvarsadvokat,, nämndeman, tilltalad, åklagare samt vad är vittnesed.

 

6. Känner du  till lagar och regler för hur du får fotografera andra?
    Tänk igenom vad du stor om frågorna nedan kolla sedan facit.
    Lite svårt att få fram exakta svar, gör så gott det går.
    Är det okej att:
    • fotografera människor på gatan utan att de vet om det?
    • fotografera människor i deras hem utan att de vet om det?
    • fotograferna människor som badar och solar på en strand?
    • fotografera människor i ett omklädningsrum utan att de vet om det?
    

7. På denna uppgift skall du tycka själv, det finns inget rätt eller fel. Du tränar på att tycka eller som det heter argumentera. Jag tycker att … därför att ..

Se denna film om facerape. 

Sara glömmer att logga ut från Facebook och Anton facerapar henne. Då börjar fler och fler skriva elaka kommentarer till Sara. Det som var tänkt att vara ett skämt blir istället till en obehaglig situation som Anton inte vet hur han ska ta sig ur.
  1. Vems är ansvaret för att det blev som det blev? Saras, Antons eller klasskamraternas? Motivera.
  2. Kan facerape vara kul utan att vara elakt?
  3. När går en facerape över gränsen?
  4. Vad tycker du att Anton ska göra nu?


8. Gör en av uppgifterna fotboja/ungdomsrabatt. Du skall tycka själv här och motivera varför du tycker som du gör.


9. Kolla igenom frågorna i grundkunskaper Lag och rätt så att du kan dessa frågor

10. Gör dessa spel.

11. Kolla igenom denna presentation om lag och rätt som en annan lärare gjort.

12. Lyssna på podden på denna länk 

     Svara på dessa frågor. 
    
  • Tycker du att domen var rättvis?
  • De som hängdes ut på kontot fick skadestånd och en del av skadeståndet skulle betalas av flickornas föräldrar. Är det rättvist?
  • Många andra, till exempel anhöriga, drabbades också men de fick inget skadestånd. Har de nytta av domen på något annat sätt?
  • En av flickorna som drev Instagramkontot sa i rätten att hon inte visste att det hon gjorde var ett brott. Spelar det någon roll?
  • Den som är under 15 år kan inte straffas för att ha gjort olagliga saker på internet. Är det en lagom hög åldersgräns?
  • De som skickade in bilder och kränkande texter på ungdomar till de som drev Instagramkontot straffades inte. Är det rättvist?

13. Träna på alla begrepp om lag och rätt på länken nedan. Träna flera gånger så att du kan dem.

Här är länken   Du måste "trycka på"  lag och rätt








.............................................................................................................................................................

Geografi utifrån Usa.


I Unikum finns en så kallad pedagogisk planering. 
Här hittar du det som heter centralt innehåll och syften mm.


Här är en sammanfattning.

Arbetsområdets innehåll: 
1. Namn.Du väljer själv ut vilka "viktiga platser" du vill lära dig. Några större städer, floder, sjöar, hav, berg, kända byggnader, företag och personer 
2. Att kunna"läsa av" olika diagram mm på tematiska kartor. 
3. Förklara begreppen. Geografi, topografisk/tematisk karta. Klimatzoner/vegetationszoner samt hur klimat/väder, nederbörd och temperatur påverkar människors levnadsvillkor.
4. Jämföra en delstat i Usa med "Halland/Ullared/Köinge/Älvsered" 

Så här arbetar vi: 
Du tränar namngeografi genom övningsmaterial, kartbok och digitala verktyg. T.ex. Seterra.
Du får genomgångar och material kring klimatzonerna och diagram.
Läroboksfrågor.
Studifilmer. 
Så här visar du dina kunskaper. 
Muntligt på lektioner. 
Inlämning av svaren på frågorna. 
Skriftligt eller muntligt Inlärningstillfälle 

Uppgifter. 
Följ stencilen du fått och gör de 8 olika uppgifterna.

1. Karta 1
2. Googla och gör de du kan
3. Karta 2
4. 12 delstater
5. Googla. Vad är en vägkarta osv.
6. Googla upp begrepp.
7. Presentera en delstat, jämför med Ullared/FAgered/Ätran
8. Se filmerna här nedan och träna på begreppen.


Filmer att se.

Vad är Geografi?

Vad är en tematisk/topografisk karta?
- STUDI: Tematiska kartor. (finns under Geografi ..kartor) https://app.studi.se/l/tematiska-kartor
- Topografisk karta/tematisk karta. SE DE FÖRSTA 40 sekunderna. https://slideplayer.se/slide/2693194/
- Topografisk/tematisk karta. Se de första 6 min. https://www.youtube.com/watch?v=OafzAXVx1z0
Kartor = tematisk topografisk . En karta ljuger alltid varför? = https://www.youtube.com/watch?v=XMNcZ9W1JDs



Vad är Klimatzoner och vegetationszoner?
 https://app.studi.se/l/jordens-klimatzoner?subject=64459
Klimat veg zoner = https://www.youtube.com/watch?v=o1LHLE39f8o


  








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar