Åk 6



Åk 6 VT 2020


Sista uppgifterna

Sedan år 2005 är den 6 juni en helgdag. 
Är det bra att fira en nationaldag? 
Behövs den? 

1. Ta reda på fakta om varför vi firar Sveriges nationaldag den 6 juni – man brukar ange två skäl.
Goggla varför eller kolla in länken här

2.Kolla in 5 minuters filmen på Studi. https://app.studi.se/l/sveriges-nationaldag
Stämmer faktan om varför vi firar sveriges nationaldag på Studi med det du läste i artiklarna på fråga 1? Gör Quiz ett.

3Många svenskar tycker att vi ska fira Sverige och vara stolta över vår nation och vår nationstillhörighet, medan andra är kritiska och tycker att nationalism är något dåligt. Vad tycker du?

Kolla de två länkarna och försök att lista två goda argument för och emot nationaldagen. Är du för eller 
emot/varför?





...........................




En enkät. fyll i här 
https://forms.gle/dxs7NQGr84gdSQUF6

Enkät 2 från Linnea

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSd4TAkZQb0NjSbhTv9xxV2iIQOxdhvy_56ncdd7UP3aVgnQFA/viewform
V 16-18 Historia
Frihetstiden och Gustavianska tiden (1719-1772…1772-1809)


Filmer från Sli. Funkar projektorn måntro så dessa kan ses?

V5048-1. Frihetstiden och Gustav III del 1
V5048-2. Frihetstiden och Gustav III del 2.
V2604. Frihetstiden Potatis, siden och mycket mera.
V2733. Frihetstiden del 2. Några svenska snillen.


Begrepp att lära sig.
Frihetstiden/Gustavianska tiden… skillnad mot stormaktstiden
kvinnorna på 1700 talet
Hattar/Mössor, Tryckfrihet, Skiftesreformen, Linne,Polhem, Gustav III, Bellman.
Svenska slavar,Cajsa Warg, Ostindiska kompaniet. 
Finland 1809. Industriella revolutionen 

Se Filmerna

1.Vad är grejen med Frihetstiden och Gustavianska tiden Se FOM 6.10 min (3min)


2. 3 min om frihets och Gustavianska tiden


3. Lärare om frihetstiden och skiftet = byn förändras tegar till åkermark (6min)

4. Uppfinnare 6 min Linne, Celsius, Polhem, Ahlströmmer, Kajsa Varg


5. Otindiska kompaniet.
    Länk här

6. Sammanfattningsfilmen om frihetstiden/Gustavianska tiden



LÄROBOK PÅ NÄTET OM DU TAPPAT BORT DIN ARBETSBOK.











V 10-15 Samhällskunskap. Massmedia.

Uppgifter finns på CLASSKICK. inlogg CKQAZJ

Vad du skall lära dig, förklara begreppen nedan dvs de understrukna orden.
(förklara är som alltid försök att skriva längre svar där du har med .... tex, alltså, eftersom, därför att, då menar jag att, ......)

Infotext
Så här står det i läroplanen.
Syfte/Centralt innehåll samhällskunskap

*Söka information om samhället från medier, Internet och andra  källor och värdera deras relevans och trovärdighet
*Möjligheter och risker förknippade med Internet och kommunikation via elektroniska medier.
*Mediernas roll som informationsspridare, opinionsbildare, underhållare och granskare av samhällets maktstruktur
*Nyhetsvärdering och hur den kan påverka människors bilder av omvärlden
*Möjligheter och risker förknippade med internet

Här är vad du skall lära dig skrivet på enklare sätt.

Begrepp att lära dig att förklara;
Massmedier, nyhet, journalistfrågor, censur, yttrandefrihet, tryckfrihet, offentlighetsprincipen, information, propaganda, reklam, målgrupp,  filterbubbla, källa, källkritik på nätets bilder







v 9 
Gör. Geografi. Namngeografi och handel/transporter.

Lära dig. 
A. Namngeografi. Kunna fler betydelsefulla platser på världskartan samt vad är en betydelsefull plats? 

B. Förklara begreppen. 
* Ekologiska fotavtryck
* Globalisering
* Transporter och outsourcing
*  Import/Export
* Globaliserad matkasse i Ullared

C. Som alltid i So är det förmågorna du tränar på = förklara mer =
* Skriva "längre svar" där du har med ....... alltså, eftersom, därför att, jämfört med, det 
beror på att, om ett land gör så här då händer detta, varför, orsaker, konsekvenserna blir då att. 

Två länkar du behöver till uppgift ett 






...........................................................................................








                                                                               




v 6-8 RELIGION

Mål.
1.Begrepp att lära sig.
Religion, Rit, Myt, Sekulariserat samhälle, livsfrågor, ateist, agnostiker, vilka är världsreligionerna

2.
Basfakta om de fem världsreligionerna (vit stencil).Mer om en av världsreligionerna följ frågorna nedan.

Uppgifter


A. UPPVÄRMNING
Religionsspel. Spela och ta skärmdump på dina resultat och spara för inlämning.
Syftet att du skall kunna liten nu och mycket mer sen……
 

Spel ett (gör religionsfrågorna) Spel finns HÄR
Spel två. Gör alla 4. Spel finns HÄR
Spel tre. Gör både Hinduism och Buddhism. Spel finns HÄR




B. Se Två infofilmer

Film, Vad är religion? Ja vad är religion?

Bara kolla igenom denna 7 min film tack, finns här. https://klasslaget.se/2019/02/25/de-fem-varldsreligionerna/

 
C. Ta reda på vad begreppen betyder.
De begrepp som finns här ovan under mål/begrepp + gör vit stencil


D. Googla/YouTuba/Studi/Lärobok Berätta om din religion
Grundare – vem, var, är, hur?
Gudstjänstlokal – hur ser den ut, vad heter den, vem har gudstjänst mm?
Helig dag – är någon dag extra viktig, helig?
Heliga skrifter – vad läser de, hur, varför mm?
Spridning och utövare – var i världen finns religionen och i vilken omfattning
Gud/gudar – vem är Gud, hurdan är han
Viktiga regler – levnadsregler, vad ska man leva efter, vad måste man göra/får inte göra?
Mål med livet – vad händer när man dör/Vad tror de på?
Symboler – vilka viktiga symboler finns och vad står de för?
Heliga platser – vilka heliga platser finns och vad står de för?
Synen på kvinnor - speciella regler? ”Behandlas kvinnor/män lika”.


Hjälp.

Kort faktatext om de 5 religionerna finns här

Tabell. Jämförelse världsreligionerna finns här

Film. Levnadsregler och ritualer finns här

Infofilmer om religionerna.
KOLLA STUDI




...................................................

Eget arbete



Lära dig. 
  1. Hur formalian för ett eget arbete ser ut. (framsida-Källor)
  1. Använda minst 2 källor och motivera varför du använt dessa källor.
  1. ”Bli än bättre på att reflektera”. Vad är reflektera, hur gör man det?
  1. Kunna lite mer fakta om ditt ”egna ämne du skriver om”.



STORMAKTSTIDEN

Padlet klicka här. https://padlet.com/niklas_bengtsson/k6b2ofqqh0tt

Vi jobbar med historia. STORMAKTSTIDEN.
Vi ser på förklarande filmer samt jobbar med frågehäfte.

Vad du skall lära dig.
1.     Frågeställningarna nedan
2.     Förmågorna att Förklara (orsaker-konsekvenser), jämföra då och idag

        * Vilken tid läser du om nu, varför heter denna tid så?
        * Jämför kartor över Sverige från år 1600, 1700, 2012. Likheter/skillnader.
        * Hur kan vi veta något om 1600 talet i Sverige, vilka källor finns? Källkritik?
        * Varför krigade Sverige så mycket under denna tid?
        * Varför var vatten/hav/floder "viktigt" på denna tid?
        * Adel, präster, borgare, bönder. Hur levde de på 1600 talet jämför med idag?
        * Berätta om en valfri, kung, drottning? När, var, hur, varför?
        * Häxor. När var hur varför.
      


Filmerna vi ser för dig som e sjuk, eller vill se om dem :-)

Filmerna finns också i Classroom med kod ybheqmp


Varför blev Sverige en stormakt?

Genomgång 1

Genomgång 2

Genomgång 3

Hur länge sedan var det

Vasaskeppet

Historieätarna

Befolkningen

Film om Svenska soldater

Vilken skada får man av ett skott i magen?

Vad är det viktigaste en soldat bör veta?

Guds arme?

Det blodigaste slaget i Skandinaviens historia.

30 åriga kriget.

Snapphanar

Hur hårt skjuter en kanon + Skeppet Kronan



Träna begrepp på liber














Åk 6 Geografi


Vad gör du? Geografi. 

Ur läroplanen
Jordytan, till exempel plattektonik och erosion. Vilka konsekvenser detta får för människor och natur. 
Vattnets betydelse, dess fördelning och kretslopp. 
Kartan och dess uppbyggnad med färger, symboler och skala. Topografiska och tematiska kartor. 
Fördelningen av Sveriges, Nordens och övriga Europas befolkning 
Namn och läge på Sveriges landskap.
Namn och läge på Europas länder och viktiga städer/regioner. 
Centrala ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om geografi. 



 Vad skall du lära dig?

Förmågor att förklara, jämföra.Resonera.
Geografi?
Vattnets kretslopp? Vad kan du göra för att minska nedsmutsning i haven.
Varför uppstår jordbävningar? 
Vad är växthuseffekten?  Vad kan du göra för att minska växthuseffekten?
Varför har vi olika årstider, Varför är det varmast mitt på jorden?
Vad är hotspots? 
Vad är en topografisk och tematisk karta.
Världsdelarna.
Väderstrecken
Golfströmmens påverkan på vårt klimat.

Bedöms.
Arbetsbok. lektioner och ett inlärningstillfälle.


UPPGIFTER
1. Repetera kartkunskap från Seterra tryck här.

2. Arbetsboken.

Härliga sidor att jobba med
2,3,4,6 (välj 5 ord), 
8, 9 (fråga 2,3), 14, 17, 
18 (fråga ett Europas länder kan du öva lika bra på Seterra)

22, 23


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar