Vt 2021 startar med hemundervisning.
Uppgifterna klass 05a jobbar med finns i Classrom med koden srlzlum
v 47-49 Ekonomi
Undervisning och arbetsformer
Vi kommer arbeta med:
- begrepp som hör till ämnet som tex ekonomi, budget, disponibel inkomst.
- det ekonomiska kretsloppet och vad det innebär i verkligheten.
- utbud och efterfrågan
- hög- och lågkonjunkturer
- olika syner på hur en ekonomi ska skötas, ekonomiska system (plan-, marknads och blandekonomi)
- koppla aktuella händelser till ämnet. Hur andra länders ekonomi påverkar oss i Sverige.
- aktier
- Sveriges ekonomi
- Apelskolans ekonomi
Bedömning
Vad ska bedömas? Uppgifter finns i Classroom kod ciyeaek
Annars som vanligt. Lektionsarbete, inlämnade svar på frågor samt ett läxprov
- dina faktakunskaper i ämnet
- din förmåga att förklara och använda dig utav begrepp.
- din kunskaper om olika ekonomiska system fungerar och de olika konsekvenserna utifrån dessa.
- din förmåga att koppla dina kunskaper till verkliga händelser.
- din förmåga att kunna dra slutsatser och föreslå lösningar utifrån ett händelsebelopp.
- din förmåga att argumentera för olika ståndpunkter och åsikter.
- din förmåga kunna se ämnet ur olika perspektiv.
Kopplingar till läroplanen
- Centralt innehåll
- Sh 7-9Samhällsresurser och fördelning Hur hushållens, företagens och det offentligas ekonomi hänger samman. Orsaker till förändringar i samhällsekonomin och vilka effekter de kan få för individer och grupper.
V 45-46 Populärkultur identitet och livsfrågor.
Vad du skall göra/lära dig.
Göra.
1. Se på en ”bra” film/serie som du gillar. On, to, fr må.
2. Ge exempel på vad populärkultur, identitet och livsfrågor är.
3. Skriva resonerande om filmen/serien där du har med identitet,
livsfrågor och populärkultur.
Lära dig.
- Förklara vad identitet, populärkultur och livsfrågor är.
- Resonera i flera led
- Np frågan om identitet
Lgr 11 Förmåga
Reflektera över livsfrågor och sin egen och andras identitet.
Centralt innehåll
Hur olika livsfrågor, till exempel meningen med livet, relationer, kärlek och sexualitet, skildras i populärkulturen.
Kunskapskrav
Eleven kan resonera och argumentera kring moraliska frågeställningar och värderingar genom att föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang och använda etiska begrepp och modeller på ett väl fungerande sätt.
Uppgifter
a.Vad är populärkultur, identitet och vad är livsfrågor?
b. På vad sätt är din film/serie en populärkultur, tar din film upp någon livsfråga?
c. Frågor till filmen/serien
Frågor till filmen – Analysera/Reflektera
1. Genre?
2. Synvinkel? Ur vems perspektiv berättas berättelsen?
3. Personer: Vilka är personerna? Huvudpersoner? Bipersoner? Vilka egenskaper har personerna (känner, tänker, mår, agerar)?
4. Miljö: Var utspelar sig berättelsen? Vad är typiskt för miljön? Har miljön någon inverkan på berättelsen eller personerna i berättelsen?
5. Handling / Fabel: Sammanfatta berättelsens övergripande handling så kort som möjligt.
6. Motiv / Tema: Ett motiv är en typsituation som återkommer i berättelser. Motiven är tidlösa och kan till exempel vara syskonfejd, en mans kamp mot samhället, oidipuskomplex, frigörelse från föräldrarna etc.
7. Har filmen ett tema (budskap)? Var hittar du budskapet? Är budskapet dolt eller tydligt?
Uppgifter
a.Vad är populärkultur, identitet och vad är livsfrågor?
b. På vad sätt är din film/serie en populärkultur, tar din film upp någon livsfråga?
c. Frågor till filmen/serien
Frågor till filmen – Analysera/Reflektera
1. Genre?
2. Synvinkel? Ur vems perspektiv berättas berättelsen?
3. Personer: Vilka är personerna? Huvudpersoner? Bipersoner? Vilka egenskaper har personerna (känner, tänker, mår, agerar)?
4. Miljö: Var utspelar sig berättelsen? Vad är typiskt för miljön? Har miljön någon inverkan på berättelsen eller personerna i berättelsen?
5. Handling / Fabel: Sammanfatta berättelsens övergripande handling så kort som möjligt.
6. Motiv / Tema: Ett motiv är en typsituation som återkommer i berättelser. Motiven är tidlösa och kan till exempel vara syskonfejd, en mans kamp mot samhället, oidipuskomplex, frigörelse från föräldrarna etc.
7. Har filmen ett tema (budskap)? Var hittar du budskapet? Är budskapet dolt eller tydligt?
.............................................................
Mellankrigstiden, andra världskriget och förintelsen.
Del 2. Om Hitler som person och hur han kunde ta makten.
Del 3. Förintelsen.
Del 4. Andra världskriget.
1.Kolla presentationen om orsaker och svara på frågorna nedan samt skicka in dina svar.
Freden i Versailles? Läget i Tyskland efter första världskriget?
Dolkstötslegenden? Börskraschen 1929? Nsdap? Molotov-Ribbentrop pakten?
Presentation om orsaker se här Orsaker
2. Se Filmen HÄR om Förloppet. Svara på orden nedan och skicka in dina svar.
Lär dig om när, var, hur? Tyskland som störst? Krigslyckan vänder? Dagen D?
Kriget i Stilla Havet? Pearl Harbour? Atombomben?
3. Kolla på presentationen här under och svara på orden, skicka in dna svar.
Nurnbergrättegångarna? Delning av Tyskland? Marshallplanen? Israel?
Kolonier avvecklas? Kalla kriget?
2.320713 ppt andra_varldskriget_konsekvenser from Nic_67
4. Se denna presentation om Sverige under andra världskriget. Sverige under ww2
Svara på frågorna till filmerna här under, lämna in.
Neutralt. Finlands sak är vår/Finska kriget? En svensk tiger? Sveriges samarbete med Tyskland? Sverige klarade sig undan kriget?
Raul Wallenberg/vita bussarna
5. Häfte ww2 finns på katedern
6. Sista uppgiften.
Förklarade vad du ser på bilderna i levande historia 9. Lämna in svaren
Sid 456, 457, 459, 460, 461, 462, 463, 464, 465, 466, 467, 468, 469 SLUT :-)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar