Åk 9



Vt 2021 startar med hemundervisning. 

Uppgifterna klass 05a jobbar med finns i Classrom med koden srlzlum




v 47-49 Ekonomi

Alla uppgifter finns i Classroom med kod; ciyeaek

Som vanligt lite tavelgenomgångar, förklaringsfilmer och häften samt ett avslutande lektionsprov.

Mer korrekt uttryckt;
 

Undervisning och arbetsformer

Vi kommer arbeta med:

  • begrepp som hör till ämnet som tex ekonomi, budget, disponibel inkomst.
  • det ekonomiska kretsloppet och vad det innebär i verkligheten.
  • utbud och efterfrågan
  • hög- och lågkonjunkturer
  • olika syner på hur en ekonomi ska skötas,  ekonomiska system (plan-, marknads och blandekonomi)
  • koppla aktuella händelser till ämnet. Hur andra länders ekonomi påverkar oss i Sverige.
  • aktier
  • Sveriges ekonomi
  • Apelskolans ekonomi

Bedömning

Vad ska bedömas? Uppgifter finns i Classroom kod ciyeaek

Annars som vanligt. Lektionsarbete, inlämnade svar på frågor samt ett läxprov

  • dina faktakunskaper i ämnet
  • din förmåga att förklara och använda dig utav begrepp.
  • din kunskaper om olika ekonomiska system fungerar och de olika konsekvenserna utifrån dessa.
  • din förmåga att koppla dina kunskaper till verkliga händelser.
  • din förmåga att kunna dra slutsatser och föreslå lösningar utifrån ett händelsebelopp.
  • din förmåga att argumentera för olika ståndpunkter och åsikter.
  • din förmåga kunna se ämnet ur olika perspektiv.

 

Kopplingar till läroplanen

  • Centralt innehåll
  •  Sh  7-9Samhällsresurser och fördelning Hur hushållens, företagens och det offentligas ekonomi hänger samman. Orsaker till förändringar i samhällsekonomin och vilka effekter de kan få för individer och grupper.

.....................


V 45-46 Populärkultur identitet och livsfrågor.

Populärkultur, identitet och livsfrågor. 
All text här under finns i Classroom, kolla där eller på stencil som ligger på katedern.

Classroomkod. 63zwpak


Vad du skall göra/lära dig. 


Göra.

1. Se på en ”bra” film/serie som du gillar. On, to, fr må.

2. Ge exempel på vad populärkultur, identitet och livsfrågor är.

3. Skriva resonerande om filmen/serien där du har med identitet,  

    livsfrågor och populärkultur.


Lära dig.

  • Förklara vad identitet, populärkultur och livsfrågor är.
  • Resonera i flera led
  • Np frågan om identitet



Lgr 11 Förmåga

Reflektera över livsfrågor och sin egen och andras identitet

Centralt innehåll 

Hur olika livsfrågor, till exempel meningen med livet, relationer, kärlek och sexualitet, skildras i populärkulturen. 

Kunskapskrav 

Eleven kan resonera och argumentera kring moraliska frågeställningar och värderingar genom att föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang och använda etiska begrepp och modeller på ett väl fungerande sätt. 


Uppgifter


a.Vad är populärkultur, identitet och vad är livsfrågor?


b. På vad sätt är din film/serie en populärkultur, tar din film upp någon livsfråga?


c. Frågor till filmen/serien


Frågor till filmen – Analysera/Reflektera

1. Genre?

2. Synvinkel? Ur vems perspektiv berättas berättelsen?

3. Personer: Vilka är personerna? Huvudpersoner? Bipersoner? Vilka egenskaper har personerna (känner, tänker, mår, agerar)?

4. Miljö: Var utspelar sig berättelsen? Vad är typiskt för miljön? Har miljön någon inverkan på berättelsen eller personerna i berättelsen?

5. Handling / Fabel: Sammanfatta berättelsens övergripande handling så kort som möjligt.

6. Motiv / Tema: Ett motiv är en typsituation som återkommer i berättelser. Motiven är tidlösa och kan till exempel vara syskonfejd, en mans kamp mot samhället, oidipuskomplex, frigörelse från föräldrarna etc. 

7. Har filmen ett tema (budskap)? Var hittar du budskapet? Är budskapet dolt eller tydligt?





.............................................................



Mellankrigstiden, andra världskriget och förintelsen.

Arbetet är uppdelat i 4 delar. 

Del 1 Mellankrigstiden
Del 2 Om Hitler som person och hur kunde han ta makten
Del 3 Förintelsen
Del 4 Andra världskriget (orsaker, förlopp och följder)


I Classroom finns 4 delar/avsnitt, kolla att du skickar in under rätt avsnitt.                                 

Kod att lämna in i Classroom Kupm6pa7wr  kod

i


mMåndag 19/10 Länk att klistra in Walk and talk är HÄR LÄNKa7w

Del 1. Mellankrigstiden.

Att lära dig; 

När var mellankrigstiden och varför heter det mellankrigstiden?
Varför skall du kunna något om mellankrigstiden?
Vad innebar uttrycket "det glada 20 talet"?
Vad innebar börschkraschen 1929/depression?
Vad innebar "the new deal"?
Vad är en diktator?
Vem var Stalin och "vad gjorde han", varför känna till något om honom?
Vad innebär fascism?
Vem var Mussolini och "vad gjorde han", varför känna till något om honom?

Hur du lär dig? Välj vad som passar dig bäst. Efter att du sett tvångsfilmen.

9 min Tvångsfilm. Repetition av första världskriget.

Bok SO.S s 5-13 svara på frågor/sammanfatta.
Studi. Finns två filmer fascism och Mussolini samt Äntligen fred.
Bra infofilm. 5 min infofilm (se 0-5.55 min filmen är 13 min lång)
Googla upp själv.

Tips på ny skolfunktion. Bättre filmer än Studi. Begreppa = Lättast går du in på Falkenberg.se ... .......inlasningstjanst.se,  ......loggar in och väljer  ....Begreppa.





Del 2. Om Hitler som person och hur han kunde ta makten.



Klassen ser filmen The rise of the evil ihop.

Uppgift
Besvara frågorna till filmen och förklara därefter begreppen här nedan. Skriv ner i din anteckningsbok eller i paddan.

Lära dig. 
"Känna till lite om Hitler". Svastikan, Nsdap, konstnär, Mein Kampf, hur kunde Hitler få makten/varför röstade folket på honom?

Del 3. Förintelsen.

Uppgifter.

1. Kolla på dessa tre filmer. Förklara sen begreppen här under.


film 1 här


film 2  här


film 3  här



Lära dig;
Antisemitism, förintelsen, kristallnatten, koncentrationsläger, 
Ghetto, Davidsstärnan, vad var den slutgiltiga lösningen, 
varför så hatisk mot Judarna? Nurnbergrättegångarna.

2. Läs bok del 1 och del 2

3. Frågor jag fått om förintelsen. Heidi Fried.

4. Om detta må ni berätta. Boken går att ladda hem här 


Del 4. Andra världskriget.


1.Kolla presentationen om orsaker och svara på frågorna nedan samt skicka in dina svar.


Freden i Versailles? Läget i Tyskland efter första världskriget?

Dolkstötslegenden? Börskraschen 1929? Nsdap? Molotov-Ribbentrop pakten?



Presentation om orsaker se här Orsaker




2. Se Filmen  HÄR om Förloppet. Svara på orden nedan och skicka in dina svar.


Lär dig om när, var, hur? Tyskland som störst? Krigslyckan vänder? Dagen D?

Kriget i Stilla Havet? Pearl Harbour? Atombomben?


3. Kolla på presentationen här under och svara på orden, skicka in dna svar.


Nurnbergrättegångarna? Delning av Tyskland? Marshallplanen? Israel?

Kolonier avvecklas? Kalla kriget?



2.320713 ppt andra_varldskriget_konsekvenser from Nic_67



4. Se denna presentation om Sverige under andra världskriget. Sverige under ww2


Svara på frågorna till filmerna här under, lämna in.


Neutralt. Finlands sak är vår/Finska kriget? En svensk tiger? Sveriges samarbete med Tyskland? Sverige klarade sig undan kriget?

Raul Wallenberg/vita bussarna


5. Häfte ww2 finns på katedern


6. Sista uppgiften.

Förklarade vad du ser på bilderna i levande historia 9. Lämna in svaren


Sid 456, 457, 459, 460, 461, 462, 463, 464, 465, 466, 467, 468, 469 SLUT :-)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar