Åk 7

Åk 7 Vt 2021


Hemundervisning vecka två och tre

Classroomkod för 07b = rha465o



Classroomkod för 07c = esf2mdb


Åk 7 Ht 2020


V 43- 47 Arbetsområde Antikens Grekland


Classroom:  ahpdbz3


GREKLAND


Mål:

Kunna beskriva det antika Greklands uppgång och fall.

Kunna beskriva hur demokrati utvecklas och jämföra med idag.

Kunna berätta om vardagslivet  i det antika Grekland och jämföra med Sverige idag.

Kunna några källkritiska begrepp och resonera kring historia med hjälp av historiska källor.

Kunna beskriva arvet från Antiken och ge exempel hur man ser arvet i vårt moderna samhälle.


Begrepp att förklara.

Varför läser du om Grekland, Antiken, demokrati, komedi, tragedi, Olympiad, Marathon, 

Aten-Sparta, Fakta om några gudar, jämför livet som 14 åring/man/kvinna då och idag. Hellenism. Källors trovärdighet.



Förmågor du tränar


* Tolka, diskutera och analysera bilder

* Förstå det du läser

* Göra kopplingar från Antikens Grekland till idag, få en förståelse för hur det var där på den 

   tiden.

* Skriva faktatexter, söka information och göra den till din egen


Uppgifter till Grekland de som finns i Classroom. ahpdbz3

1. Frågor till Åskviggen 
2. 3 min film + frågor
3. Vitt häfte om Gudar.
4. 3 min film + frågor.
5. Fyra frågor.
6. Bilder till lärobok.
7. Minikurs.
8. Träna begrepp i Quizlet.












Arbetsområde ; Tema Usa (ge, hi, sh)

Del 1 Geografi

Att lära dig.
Alltid i So = du har begrepp/svåra ord som skall förklaras = jämföra, se orsaker, ge exempel, därför att, eftersom, och då hände detta, detta ledde till att ..........

1. Namngeografi. Sätta ut 20 egna platser i Usa (städer, berg, floder, företag etc)

2. Förklara geografibegreppen; Geografi, topografisk/tematisk karta, klimatzoner, vegetationszoner, klimat/väder sam på vilka sätt påverkar klimatet människors levnadsvillkor.

3. Jämföra en delstat med "där du bor", 

Uppgifter Kartuppgifter, begrepp och jämförelser finns upptryckta i klassrummet. Jobba på i egen takt.
Vita uppgifter, gul/grön uppgifter, blå uppgifter, orange uppgifter, gula uppgifter.

Bedömning.
Läxprov 4/9
Alla lektionsuppgifter lämnas in 11/9 för bedömning.



Historia

Del 2. Amerikanska revolutionen.


Att lära dig


  • Vad var/innebar den Amerikanska revolutionen. Hur blev Usa Usa.  (orsaker = varför och konsekvenser = påverkan på landet/folket)
  • 13 delstater
  • George Washington
  • 4 Juli 1776 och självständighetsförklaringen.
  • Vem upptäckte Usa?
  • Varför kom/flydde folk till Usa?



Uppgifter


  1. Se filmen på inläsningstjänst/begreppa Amerikanska frihetskriget. Gör quizzen tills du har alla rätt.
     2. Se de 4 filmerna på Studi och gör quizzen till du kan dem

     Filmerna heter
     * Bakgrunden till amerikanska revolutionen
     * The Boston tea party
     * Amerikanska frihetskriget
     * Usa bildas

     2. Gör häftet/bokfrågorna

     3. Gör bildfrågorna.


Infohjälp till amerikanska revolutionen


* Quiz om Amerikanska Revolutionen finns här


* En film om orsaker finns här 


* En power point finns här 


* En 8 min film finns här, extra bra de sista 3 min om följderna av revolutionen



Inlämningsuppgift amerikanska revolutionen, klistra in det ni skriver på denna länk, 

https://padlet.com/niklas_bengtsson/1mt7y8qpsp0s



* Exempel på bedömning finns här








ÅK 7 VT2020




v 23


Sista uppgifterna

Sedan år 2005 är den 6 juni en helgdag. 
Är det bra att fira en nationaldag? 
Behövs den? 

1. Ta reda på fakta om varför vi firar Sveriges nationaldag den 6 juni – man brukar ange två skäl.
Goggla varför eller kolla in länken här

2.Kolla in 5 minuters filmen på Studi. https://app.studi.se/l/sveriges-nationaldag
Stämmer faktan om varför vi firar sveriges nationaldag på Studi med det du läste i artiklarna på fråga 1? Gör sen QUIZ ett.

3Många svenskar tycker att vi ska fira Sverige och vara stolta över vår nation och vår nationstillhörighet, medan andra är kritiska och tycker att nationalism är något dåligt. Vad tycker du?

Kolla de två länkarna och försök att lista två goda argument för och emot nationaldagen. Är du för eller 
emot/varför?










V 21-22. Kina del 2

Uppgifter.    Finns i Classroom på kod    kgiode6

1. Se stumfilmerna på länken = En stads födelse vid Huang -He. Gör Quiz 1
                                               = Quin furstendömet som blev imperium. Gör Quiz 1,2,3


2. Se två studifilmer.
Daoism. 
Frågor Vad är dao, schigong, schamanism, wu-wei, yin-yang

Konfusianism. 
Frågor. Vem var Konfusius, 5 relationer, tian, gyllene regeln

              

3. Kartuppgift. Sätt ut lite platser i Kina/Asien.




V 20. Ser filmen Mean Girls

Besvara filmfrågorna och lär dig begreppen; identitet, populärkultur och livsfrågor.
Till frågorna tränar du också på så kallade förmågor tex att reflektera och analysera.


V 18 och 19 Arbetsområde Kina Del 1

Vad gör du?

Du jobbar med historia och skall lära dig lite mer om landet Kina.

Varför?
I läroplanen, känna till om ”länder som påverkar världen”. 

Hur skall du lära dig?
Du skall prova på en digital lärobok som heter Clio.

Mer exakt hur?
  1. I din mail på falkenberg,se ligger inlogg till Clio, kolla där och logga in.    Du kan också logga in direkt genom att bara söka på Clio så kommer du till inloggsidan. Obs kolla ditt inloggnamn är speciellt för denna sida. Lista på inloggnamn finns på katedern.
  2. Inloggad = kolla ämnen….välj historia åk 7.9 ….välj arbetsområde och välj teman och där finns Kina …..
  3. Nu är du inne på själva uppgiften :-). Gör enligt följande.
  4. Läs eller lyssna på introduktion, svara på 3 av frågorna längst ned.
  5. Läs lyssna på Kina gör läsguide 2,3,4,5
  6. Läs lyssna på Kinesiska muren. Gör läsguide 2,3,4,5.
  7. Läs lyssna på den kinesiska revolutionen 1949. Gör läsguide 2,3,4,5,
  8. Läs lyssna på Mao Zedong. Gör läsguide 2,3,4,5.
  9. Läs lysna på himmelska fridens torg. Gör läsguide 2,3,4,5,




Vad du skall känna till när du gjort alla uppgifter.
Mittens rike, dynasti, gula floden, kinesiska muren, kinesiska revolutionen 1949, Mao Zedong, himmelska fridens torg.
















V 13 Nytt arbetsområde Historia Romarriket

Romarriket



Lära dig = Förklarande fakta om Romarriket + som alltid förmågor, dvs jämföra/förklara, resonera. 

Mål som alla ska kunna:
1  Förstå hur Romarriket uppstod och hur ”det kunde bli så stort” samt varför det gick under.

2  Känna till några av de mesta kända gestalterna i Roms historia, som t.ex. Caesar, Augustus.

3  Ha kunskap om romersk byggnadskonst som valvet, akvedukten, kloaken, vägarna och badhusen.

4  Veta hur den romerska familjen fungerade med avseenden på avseende på mannens och kvinnans ställning jämfört med idag

5  Kunna ge exempel på sådant som lever kvar från det antika Rom i Ullared/Sverige idag

Begrepp:
Latin 
Republik/Monarki     
Veto
Diktator      
Gladiator    
Pax romana 
Cirkus Maximus
Kloak      akvedukt      
Colosseum   Kejsar Konstantin; Augustus, Caesar
Germaner
Romarrikets uppkomst och sönderfall      




Film-genomgångar om romarriket:

(4 min sammanfattning) 

(2 min kartor om hur Romarriket växte)

(13 min allmänt om det mesta)

(14 min genomgång för Hi a)

Faktatexter


Allmänt om Romarriket här,


Kejsar Julius Caesar här och här

Staden Rom, hur man levde och hur det såg ut, här.

Fakta om den romerska armén, här

De romerska baden, en bra inblick i hur vardagslivet fungerade. Här

Romarnas mat, vad man åt. Här

Fakta om Colosseum. Härhär och här

Arbete och vardag i antikens Rom. Här

Om staden Kartago. Här

Om staden Pompeij (innan den begravdes i ett vulkanutbrott). Här

Arvet från antikens Grekland och Rom. Här

KLAR = KOLLA DESSA FRÅGESPEL



....................................................

V 10 Nytt arbetsområde i samhällskunskap. 
Massmedier heter det

här är länk till arbetsområdet https://app.classkick.com/#/login/7R6SRS


Vad du skall lära dig, förklara begreppen nedan dvs de understrukna orden.

(förklara är som alltid försök att skriva längre svar där du har med .... tex, alltså, eftersom, därför att, då menar jag att, ......)

Infotext
Så här står det i läroplanen. 
Syfte/Centralt innehåll samhällskunskap

*Söka information om samhället från medier, Internet och andra  källor och värdera deras relevans och trovärdighet
*Möjligheter och risker förknippade med Internet och kommunikation via elektroniska medier. 
*Mediernas roll som informationsspridare, opinionsbildare, underhållare och granskare av samhällets maktstruktur  
*Nyhetsvärdering och hur den kan påverka människors bilder av omvärlden
*Möjligheter och risker förknippade med internet

Här är vad du skall lära dig skrivet på enklare sätt.

Begrepp att lära dig att förklara;
Massmedier, nyhet, journalistfrågor, censur, yttrandefrihet, tryckfrihet, offentlighetsprincipen, information, propaganda, reklam, målgrupp,  filterbubbla, källa, källkritik på nätets bilder



............................................................................................................................................

V9
v 9 
Gör. Geografi. Namngeografi och handel/transporter.

Lära dig. 
A. Namngeografi. Kunna fler betydelsefulla platser på världskartan samt vad är en betydelsefull plats? 

B. Förklara begreppen. 
* Ekologiska fotavtryck
* Globalisering
* Transporter och outsourcing
*  Import/Export
* Globaliserad matkasse i Ullared

C. Som alltid i So är det förmågorna du tränar på = förklara mer =
* Skriva "längre svar" där du har med ....... alltså, eftersom, därför att, jämfört med, det 
beror på att, om ett land gör så här då händer detta, varför, orsaker, konsekvenserna blir då att. 

Två länkar du behöver till uppgift ett 





::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

V 6-8. RELIGION

Mål.

1.Begrepp att lära sig.
Religion, Rit, Myt, Sekulariserat samhälle, livsfrågor, ateist, agnostiker, vilka är världsreligionerna

2.
Basfakta om de fem världsreligionerna (vit stencil).Mer om en av världsreligionerna följ frågorna nedan.

Uppgifter


A. UPPVÄRMNING
Religionsspel. Spela och ta skärmdump på dina resultat och spara för inlämning.
Syftet att du skall kunna liten nu och mycket mer sen……
 

Spel ett (gör gissa ordet och skriv ordet) Spel finns HÄR
Spel två. Gör alla 4. Spel finns HÄR
Spel tre. Gör både Hinduism och Buddhism. Spel finns HÄR





B. Se Två infofilmer

Film, Vad är religion? Ja vad är religion?

Bara kolla igenom denna 7 min film tack, finns här. https://klasslaget.se/2019/02/25/de-fem-varldsreligionerna/


 
C. Ta reda på vad begreppen betyder.


De begrepp som finns här ovan under mål/begrepp + gör vit stencil


D. Googla/YouTuba/Studi/Lärobok Berätta om din religion
Grundare – vem, var, är, hur?
Gudstjänstlokal – hur ser den ut, vad heter den, vem har gudstjänst mm?
Helig dag – är någon dag extra viktig, helig?
Heliga skrifter – vad läser de, hur, varför mm?
Spridning och utövare – var i världen finns religionen och i vilken omfattning
Gud/gudar – vem är Gud, hurdan är han
Viktiga regler – levnadsregler, vad ska man leva efter, vad måste man göra/får inte göra?
Mål med livet – vad händer när man dör/Vad tror de på?
Symboler – vilka viktiga symboler finns och vad står de för?
Heliga platser – vilka heliga platser finns och vad står de för?
Synen på kvinnor - speciella regler? ”Behandlas kvinnor/män lika”.


Hjälp.

Kort faktatext om de 5 religionerna finns här

Tabell. Jämförelse världsreligionerna finns här

Film. Levnadsregler och ritualer finns här

Infofilmer om religionerna.
KOLLA STUDI


..........................................

HT 2019




HÄR ÄR ORDEN DU SKALL TA REDA PÅ


Vad betyder advent?
Vad har julstjärnan med Jesus att göra?
3 vise männen, gåvor
Josef/Maria + Betlehem vilka är Josef/Maria de varför åker de till Betlehem?
Augustus vem var det?
Betlehem/stallet och ess födelse.


Hjälplänkar

https://www.svenskakyrkan.se/jul/varfor-firar-vi-jul

Studi är bra https://app.studi.se/l/jesu-foedelse

https://www.youtube.com/watch?v=AOZpBOjODXM&feature=emb_logo

YouTube https://www.youtube.com/watch?v=Z-XnU9EWa44

Källkritik eller andra som säger ”vad står det egentligen i Bibeln”?
https://varldenshistoria.se/samhalle/religionshistoria/7-myter-om-jesu-fodelse






.............

SO            06a. v 47- 51

Gör; Historia. Arbetsområde Antikens Grekland. (Tid ca 700 fkr- 200 fkr)


Lära dig; 
.
Varför läser du om Antikens Grekland? 
Vad finns kvar i Falkenberg idag från antika Grekland Antiken?
Förklara begreppen. Demokrati, komedi, tragedi, Olympiad, Marathon,Hellenism, Sparta/Aten
Känna till personerna. Homeros. Sokrates, Aristoteles, Alexander den store, 
Känna till den grekiska gudavärlden.
Jämför livet som 14 åring/man/kvinna då och idag. 
Hur kan vi veta något om denna tid, vilka källor finns, kan man lita på källorna


Förmågor.
Jämföra tex demokrati då och idag. 
”Förstå” det du läser (läsförståelse). 
Förklara (vad, var, hur, när, varför, konsekvenser)


Bedöms.
Lektionsarbetet dvs dina svar på frågor/uppgifter, i arbetsboken eller digitalt
Inlärningstillfälle. 

Som alltid i So;n försök att ge exempel. Jämför. ”Förklara lite längre/mer”.
Tex ordet demokrati betyder ……. I Aten gjorde de såhär när de skulle rösta …. Jämför man ett val i Sverige idag och i Aten då så ser man att tex då fick inte kvinnor rösta ….

UPPGIFTER
1. Se filmen Åskviggen/Monsterhavet. Besvara filmfrågorna, 
      lära dig = känna till lite om de mest kända Grekiska gudarna

2. Texthäftet Grekiska gudar och myter. Sida 1,2,3,4 (Fråga 1-8)
       lära dig = känna till lite Minotauros, Olympos och gudavärlden.


3. Se elevfilm 3,35 min om Grekiska Gudar, finns här 
    lära dig = Mer om grekiska gudarna.

4. Gör uppgiften Bilder till levande historia 7. Vad ser du på bilderna? Förklara.
    lära dig = ord/begrepp tex Aten, Sparts, Koloni, första alfabetet, Marathon, 

5. Se denna 3,34 min film om Antikens Grekland. Hon förklarar om det du kommer att 
    läsa om i nästa uppgift. Film finns här 
    
6. Minikurs Grekerna. Läsa svara på frågor.
    lära dig = perser/greker, demokrati, Odyssen, tragedi/komedi, kvinnan i Aten, 
     Aristoteles.

7. De sista sidorna i texthäftet Grekiska gudar och myter dvs det du påbörjade i 
    uppgift 2.
    lära dig = begreppsförståelse, jämföra,läsförståelse.

8. Avslutningsfilm på 13min från gymnasiets kurs A i historia. Har du gjort uppgifterna  
    tidigare känner du igen mycket i denna film och kan redan nu mycket av det du 
    skall göra på gymnasiet. Film finns här

     Lite halvkass ljud på filmen ovan här är en annan som är ok 
9. QUiZAR om Grekland att öva på

Frågespel 












.........................................

LAG OCH RÄTT/BROTT OCH STRAFF




Padlet klicka här https://padlet.com/niklas_bengtsson/lj4wariumsw0

Uppgifterna finns i Classrum. Kod  2jdzpsv

Här är vad du skall lära dig. 

  • Skillnaden mellan lagar, regler och normer
  • Varför sätts man i fängelse/syften med straff samt vilka straff(påföljder) kan det bli.
  • Varför blir man kriminell?
  • Rättsprocessen - från brott till straff 
  • Förklara 10 Valfria begrepp
  • En av diskussionsuppgifterna Fotboja.Ungdomsrabatt
  • Nätkränkningar. Straff och åtgärder vid utsatthet
  • 4 grundlagarna i Sverige. Vad innebär de, varför är de så viktiga?
  • Läsa/tolka tabeller från BRÅ.
  • Hur går en rättegång till och vilka personer är där?

lagar, regler, normer, rättsstat, gripa, anhållen, häktad, åtal,
ordförande,
notarie,
nämndeman,
åklagare,
målsägande,
tilltalad,
försvarsadvokat,
vittne,
ed, mened,
prejudicerande,
tingsrätt,
hovrätt,

högsta domstolen,

UPPGIFTER. Uppgifterna finns också i Classrum. Kod  2jdzpsv



1.Begrepp att förklara = Lagar, regler 
   Se filmen. 
   Svara på.
   Vad är skillnaden på lagar och regler/ge exempel? Hur kan vi påverka vilka lagar vi  
   har i sverige? Vad heter den blå boken och hur många lagar finns där?

                                                
2. Lite begrepp = ord att förklara/förstå.
    Se filmen. Googla om du behöver.
    Svara på. 
    Varför har vi lagar? Vad betyder stifta, påföljd, mened, häleri.

3. Fler härliga begrepp = ord att förklara/förstå.
   Se filmen. Googla om du behöver.
   Svara på 
   Vad är urkundsförfalskning? Vittne, straffmyndig, ed, signalement?


4. Se filmen som repeterar lite av det du gjort. Googla om du behöver.
    Svara på.
    Vad är rättsväsende? Vad är normer, kan du ge exempel på detta? Vad är  
    ett brott?


5. Se BARA DE FÖRSTA 8 minutrarna på denna härlig film. 
    Svara på vad är brottsmål, tvistemål, hovrätt, högsta domstolen
    Brottsmål.
    Svara på vad gör dessa personer i en rättegång? Domare, 
    försvarsadvokat,, nämndeman, tilltalad, åklagare samt vad är vittnesed.

 

6. Känner du  till lagar och regler för hur du får fotografera andra? 
    Tänk igenom vad du stor om frågorna nedan kolla sedan facit.
    Lite svårt att få fram exakta svar, gör så gott det går.
    Är det okej att:
    • fotografera människor på gatan utan att de vet om det?
    • fotografera människor i deras hem utan att de vet om det?
    • fotograferna människor som badar och solar på en strand?
    • fotografera människor i ett omklädningsrum utan att de vet om det?
    

    

7. På denna uppgift skall du tycka själv, det finns inget rätt eller fel. Du tränar på att tycka eller som det heter argumentera. Jag tycker att … därför att ..

Se denna film om facerape. 

Sara glömmer att logga ut från Facebook och Anton facerapar henne. Då börjar fler och fler skriva elaka kommentarer till Sara. Det som var tänkt att vara ett skämt blir istället till en obehaglig situation som Anton inte vet hur han ska ta sig ur.
  1. Vems är ansvaret för att det blev som det blev? Saras, Antons eller klasskamraternas? Motivera.
  2. Kan facerape vara kul utan att vara elakt?
  3. När går en facerape över gränsen?
  4. Vad tycker du att Anton ska göra nu?

8. Gör en av uppgifterna fotboja/ungdomsrabatt. Du skall tycka själv här och motivera varför du tycker som du gör.


9. Kolla igenom frågorna i grundkunskaper Lag och rätt så att du kan dessa frågor

10. Gör dessa spel.
https://www.elevspel.se/amnen/samhallskunskap/7993-lag-och-ratt-kommer-du-ihag.html

11. Kolla igenom denna presentation om lag och rätt som en annan lärare gjort.
http://gullifix.com/so/juridik/

12. Lyssna på podden på denna länk 

     Svara på dessa frågor. 
    
  • Tycker du att domen var rättvis?
  • De som hängdes ut på kontot fick skadestånd och en del av skadeståndet skulle betalas av flickornas föräldrar. Är det rättvist?
  • Många andra, till exempel anhöriga, drabbades också men de fick inget skadestånd. Har de nytta av domen på något annat sätt?
  • En av flickorna som drev Instagramkontot sa i rätten att hon inte visste att det hon gjorde var ett brott. Spelar det någon roll?
  • Den som är under 15 år kan inte straffas för att ha gjort olagliga saker på internet. Är det en lagom hög åldersgräns?
  • De som skickade in bilder och kränkande texter på ungdomar till de som drev Instagramkontot straffades inte. Är det rättvist?


13. Träna på alla begrepp om lag och rätt på länken nedan. Träna flera gånger så att du kan dem.

Här är länken   Du måste "trycka på"  lag och rätt









......................................................................................................................................



Geografi utifrån Usa.


I Unikum finns en så kallad pedagogisk planering. 
Här hittar du det som heter centralt innehåll och syften mm.

Här är en sammanfattning.

Arbetsområdets innehåll: 
1. Namn.Du väljer själv ut vilka "viktiga platser" du vill lära dig. Några större städer, floder, sjöar, hav, berg, kända byggnader, företag och personer 
2. Att kunna"läsa av" olika diagram mm på tematiska kartor. 
3. Förklara begreppen. Geografi, topografisk/tematisk karta. Klimatzoner/vegetationszoner samt hur klimat/väder, nederbörd och temperatur påverkar människors levnadsvillkor.
4. Jämföra en delstat i Usa med "Halland/Ullared/Köinge/Älvsered" 

Så här arbetar vi: 
Du tränar namngeografi genom övningsmaterial, kartbok och digitala verktyg. T.ex. Seterra.
Du får genomgångar och material kring klimatzonerna och diagram.
Läroboksfrågor.
Studifilmer. 
Så här visar du dina kunskaper. 
Muntligt på lektioner. 
Inlämning av svaren på frågorna. 
Skriftligt eller muntligt Inlärningstillfälle 


Uppgifter. 
Följ stencilen du fått och gör de 8 olika uppgifterna.

1. Karta 1
2. Googla och gör de du kan
3. Karta 2
4. Googla. Vad är en vägkarta osv.
5. Googla upp begrepp.
6. Presentera en delstat, jämför med Ullared/FAgered/Ätran


7. Se filmerna här nedan och träna på begreppen.



FILMER ATT SE 

Vad är Geografi?

Vad är en tematisk/topografisk karta?
STUDI: Tematiska kartor. (finns under Geografi ..kartor) https://app.studi.se/l/tematiska-kartor
- Topografisk karta/tematisk karta. SE DE FÖRSTA 40 sekunderna. https://slideplayer.se/slide/2693194/
Topografisk/tematisk karta. Se de första 6 min. https://www.youtube.com/watch?v=OafzAXVx1z0
Kartor = tematisk topografisk . En karta ljuger alltid varför? = https://www.youtube.com/watch?v=XMNcZ9W1JDs



















ATT INTE TRO

Gå in på Digilär….So läromedel ål 7-9.  Religion …..Religion och livsåskådningar
 …Arbetsområdet du skall jobba med heter Att inte tro



Uppgifter.
  • Läs/lyssna på texten och besvara frågorna under 1,2,3 
  • Klicka på Uppgifter. Här gör du Arbeta på egen hand, testa dig själv och den formativa uppgiften
Lära dig

Vad är sekularisering?

Vilka former av icke-tro finns? Vad tror de då?
A Tex JA det finns något som kallas Ateism de tror att …..)

Att inte tro, är det också en form av tro? 

Hur kan religion kritiseras? 

Hur har ateister behandlats genom tiderna?
…………………….


Kunskapskrav
Enligt de centrala innehållet i ämnet religionskunskap, så ska sekulära livsåskådningar studeras. I det här kapitlet presenteras olika former av ”icke-tro”, som exempelvis ateism och agnosticism
Människans tro eller ”icke-tro” är betydelsefullt i formandet av hennes identitet. Identitet och livsfrågor utgör ett väsentligt ämnesområde enligt det centrala innehållet. 
I kapitlet lyfts tankar om religionens funktion i samhället. Hur religion kan ses som något negativt eller positivt. Vissa centrala begrepp kopplat till religion och samhälle lyfts fram, som exempelvis sekularisering. 
Vi utgår i detta kapitel särskilt från följande avsnitt i kunskapskraven för religionskunskap:

..............................


GEOGRAFI åk 7

Se Lpp, kunskapskrav etc i planeringen du fått i Unikum.
Lära dig. Namngeografi, gradnötet, klimatzonerna och om klimat/väder

DEL 1 .UPPGIFTER

1. Namngeografi = vitt häfte.
Gör detta häfte och rätta. Känner du att du behöver öva på kartan?

Kartövningar finns här;





2. Längd breddgrader

Kolla filmen här; nedan. Lär dig om längd/breddgrader



Gör 2 övningar

Övn a.

Övn b.

DEL 2 Uppgifter



1. Se fem Studifilmer. Gå in på Studi sen ämne geografi sen ser du rubriken Naturgeografi 
    klicka på klimat och väder.   Se de fem filmerna hör Introduktion, regn osv.

2. Gör häftet om klimatzoner

3. Gör dessa fyra roliga småfrågespel.






ROM 

Rom byggdes inte på en dag!
Tärningen är kastad.
Rip
Jag dansar aldrig nykter

Dessa uttryck/citat kommer från olika händelser, olika personer under just antikens Rom. Vad var det som gjorde att så mycket från denna tid fortfarande gör intryck på oss än idag? 

Det och en hel del annat ska vi studera om den närmaste tiden. 

Lära dig
* Varför läser du om Romariket? 
* Hur kunde det bli ett så stort rike?
  • Vilken betydelse har Romarrikets  för Ullared idag (tex juridiken, samhällstrukturen, infrastrukturen, byggnadsstilar) 
  • * Vilka tänkbara orsaker finns för Västroms fall?
* Kristendomens utveckling i Romarriket hur gick det till? Vad hände?
* Vem var Augustus och vad innebar Pax Romana

* Kända personer som Arkimedes, Spartacus, Hannibal och Kleopatra. Vad är de berömda för?
  • Kända citat/ordspråk som används idag och vad betydde dessa från börja
  • Lärarledda genomgångar
  • Digilär
  • Använda YouTube/Studi - klipp anpassade för arbetsområdet, finns i Classroom

Bedömning
Lektionsarete= inlämning av frågesvar
Studi 
Inlärningstillfälle.

Som alltid i So gäller det att "förklara mera" dvs varför hände detta? Orsaker....vad blev följderna?
Bedömning av dina förmågor och kunskaper, görs i matrisen här nedanför.
Där kan du också se vad som är aktuellt och kommer att bedömas och vilka olika nivåer bedömningen innehåller.











.............................................................................................

Geografi Namngeografi och Demografi

Lära dig.
  1. 10 nya platser på en världskarta
  2. Studifrågor. Kortaste avståndet på en karta är väl en rak linje? Demografi (vad är det vad används det till),Var bor vi och varför bor vi där, den obebodda jorden?, väder och klimat, klimatzoner är?, varför olika klimat i dessa zoner, Golfströmmen är? Påverkar oss/Grönland,Naturresurs. Råvara, förädling, produkt.


UPPGIFTER. 
Alla uppgifter finns i stencilform, ta en uppgift i taget och följ hjälplappen du fått så att du kan kryssa för var du är.



1. Träna begrepp.
Logga in på länken här under. Träna på begreppen till de två områdena Planeten jorden och Klimat och väder. Gör frågorna tills du har alla rätt.


2. Uppg .Namngeografi 

Stencil + Världskarta. Fyll i namnen på världskartan
Lär dig 10 nya namn
( 2 städer, 2 floder, 2 länder, 2 öknar, 2 berg

Se Studi filmen Kortaste avståndet på en karta + Quiz

Uppg. Demografisk undersökning del 1

Se Studifilmerna
Finns under.Geografi…Kulturgeografi….filmerna heter 
Demografi introduktion,
Var bor vi och varför
Gör stenciluppgifterna Demografi del 1

Uppg. Demografisk undersökning del 2

Se Studifilmerna.
Intro klimat och väder + Quiz
Jorddens klimatzoner + Quiz
Golfströmmen  + Quiz
Naturresurser + Quiz

Gör stenciluppgifterna Demografi del 2





::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::









Etik, moral, livsfrågor och identitet.

Lär 11. Reflektera över livsfrågor och sin egen och andras identitet. 

Vad bedömes?

Din förmåga att resonera och föra resonemang kring vardagliga moraliska dilemman, utifrån etiska modeller, till exempel konsekvens- och pliktetik.


Eleven kan resonera och argumentera kring moraliska frågeställningar och värderingar genom att föra enkla och till viss del underbyggda resonemang och använda etiska begrepp och modeller på ett i huvudsak fungerande sätt.

Lära dig. 
Vad är identitet exempel på olika identiteter för en person,  
livsfrågor, etik, moral, pliktetik (eller regeletik), konsekvensetik, sinnelagsetik,dygdetik 

Argumentera om en ”moralisk fråga”. (ex från åk 6 var om kakor)

  1. bra….Etik och etiska modeller sli film
  2. 5 min https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=JC5YDHTA4yo
  3. Studi. https://app.studi.se/l/etik-och-moral
  4. 5 min ok. https://www.youtube.com/watch?v=Mgfe17bY69E